2:na Helluntaip. 8 p. Kesäk.

Kotona! Tulin yöllä. Minua ei ollut tietty odottaa, ei ketään ollut vastassa. Oli satanut. Ihana yöilma ja -valaistus. Koti lepää luonnonviheriyden helmassa kuin uneksien. – Koputan. Anni ilmestyy Paavon kamarin ikkunaan: ’’Kuka siellä?’’ – Astun kuistin kulmauksesta näkyviin. ’’Ka-ah! Me emme…[”] ja siten tulee hän alas. Istumme parhaan osan päivästä puutarhassa. Vahva, lämpimästi hyväilevä etelätuuli puhaltaa puistossa. Kaikki ihanimmassa juuri puhjenneessa tuoreudessaan. Perhe ympärilläni. Niin ihanan rauhaisaa. Tämä on elämää! Luonto-äiti täällä hengittää, hymyää…
Jumalani! Auta minut pian kutsumukseeni takaisin!
Osani hallituksessa voi suorittaa toinenkin mies, mutta sitä kirjallista työtä joka nyt minua odottaa ei voi toinen suorittaa. Ja viimeiset työvuoteni; ne tarvitsen kirjallista itseni kokoomusta, sekä oman henkilökohtaisen tilini selvittämiseksi elämän ja Jumalan kanssa.
Hallituksessa tunnen voivani tehdä tehtäväni tavallisessa järjestyksessä, mutta saman voi tehdä toinen. Olen jo liian vanha ja liian heikkovoimainen, voidakseni ottaa täydellistä uudistusohjelmaa.
Siis: nyt, kun hallitusmuodon valmistuttua ja presidentin valittua hallitus uudelleen järjestetään, koetan jo siinä päästä pois. Mutta ellei se käy laatuun, suostun jäämään korkeintaan ensi syksyyn.
Omituinen, epäilyttävä sähkösanoma Pietariin menosta. Eilen kertoi lehtori Väinö Kivilinna että Jyväskylän Suojeluskunnan päällikölle oli saapunut Suojeluskuntien esikunnalta sähkösanoma, joka sisälsi pääasiassa seuraavaa: ’’Voimakkaita sanomalehtikirjoituksia joissa vaaditaan Pietariin menoa. Retki Pietariin alkaa lähipäivinä. Ryssät ei tule mukaan. [”] – Asian johdosta olikin jo Keskisuomalaisessa kiihottava kirjoitus. Selitin ettei hallituksessa tiettä koko asiasta mitään. Esim. sotaministeri edellispäivänä juuri nimenomaan ilmaisi pelkäävänsä että rajakahakatkin tarkoittavat tällaista provokatsionia.
Mitä tuo siis on?
[seur. on kirjan suunnitelmaa]
Maailmanliikenteen pysähtyminen.
Kuvaus hetken asemasta tehtaissa, maanviljelyksissä, kauppa ja teollisuuskeskuksissa. Työnseisaukset. Puute. Hallituksien epätoivoiset ponnistukset liikkeen järjestämiseksi. Katsoa tätä kaikkea samalta seisomapaikalta! Se on näytelmä.
Milloin saan alkaa sulatella teostani! Henkeni kuihtuu ja väsyy ellen pääse alkuun.
Käyttäisinkö kertovaa esitystapaa, vai?
Kun pääsisi kuukaudeksi korpeen!
Asettaisin Väinämöisen istumaan pilvenlongalla, tarkastamaan elämää maassa, jossa hänen luvattu kansansa odotti Messiastaan. Hän näkee materialismin vararikon ja kuulee kansojen henkisessä nälässä huutavan elämänleipää!
Kalevalainen tarusto kirkastuu.
Henkisten arvojen suuri ylösnousemus tapahtuu samalla kuin aistillisten nautintojen tyhjyys selvenee. Suuri, jättiläisheräys.
Kuka taitaisi tämän suorasanaisena runoella!
Se voisi tapahtua esim. siten, että asettaisi ryhmän jumalia johonkuhun taivaankappaleeseen, esim. Saturnukseen, tahi pikemminkin tuntemattomaan ’’Keskukseen,” taivaaseen. Siinä koolla kaikki, mitkä kansojen mielikuvitus on nostanut jumalallisesta tahdosta jumalten arvoon. Tunnetuita ja tuttuja jumalia – jotka kaikin palvovat ’’Suurta Isää’’ jota kukaan ei ole nähnyt, mutta josta jokainen tuntee henkisesti riippuvansa.
Tämä olisi maanpäällisten jumalten kokous. Tarkoitus olisi paljastaa aikamme rientojen vähäpätöisyys, pilkata mataluutta, avata sen kautta uusia näköaloja, sellaisia jotka antavat ihmisyydelle jumalallisia tarkoittavat päämäärät.