Lauantaina 28. jouluk.
Kävin Vaasassa – Eilen illalla olimme Nurmiolla. Iivari Havun päivät ovat luetut! Miksi? Miksi ei hän saa elää? Kaunissieluinen nuorukainen, jolla oli puhtaita tarkoituksia ja työn halua? Ihmeelliset ovat kohtalon tiet – jos kohtalo kerran on. Hänen paikkansa toimituksessamme ei ole helposti täytettävissä.
”Sosialidemokratia.” Elääkö se? Minä olen sitä mieltä että sen on surmannut bolshevismi. On vain bolshevismi ja se elää. Bolshevismi on sosialidemokratian äpärä samoin kuin sosialidemokratia on kapitalismin äpärä. Vapautuminen merkitsee vapautusta materialismista.
Siitä on kysymys: tarvitsee nousta ylös uusi ihmisyys.
’’Uusi sivistys.” Köyhyys pidettiin vanhan sivistyksen vallitessa perinnöllisenä. Sillä köyhyys esti pääsemästä kouluun, se määräsi yhteiskunnallisen aseman. Sivistys loi etuoikeuksia. Uuden sivistyksen tehtävä on hävittää ne.
Vanhan sivistyksen mukaan oikeus, laillinen oikeus oli ostettavissa. Se salli oikeudenkäytössä käytettävän ostetuita asiamiehiä, jotka rahasta välittivät voiton sille joka maksoi. Köyhä ei jaksanut maksaa niin paljoa kuin rikas. Ja rikas voitti. Uuden sivistyksen on luotava tässäkin aivan uusi oikeusperuste.
Lapsi, joka syntyi vanhan sivistyksen vallitessa, ei ollut yhteiskunnan suojeluksen ja huolenpidon alaisena muuhun kuin henkeen ja alkeellisimpaan elatukseen nähden. Hän sai periä isiensä yhteiskuntaaseman, vastata köyhänä vanhempain synneistä maineen prikkauksella, mutta vapautuen niistä rikkaan lapsena.
Äpärä oli kirottu, sekä hänen äitinsä, mutta isä ei ollut kirottu. Tässä on aikaansaatava varma muutos.
Vanhan sivistyksen liikevoimana ja tavottelun päämääränä ei ole siveys vaan tieto ja nautinto; rakkauden sijasta toimii kateus ja viha; yhteiskunnan sijassa on itse.
Sosialismi käytännössä. Mitä opettaa kuponkijärjestelmä sosialismista käytännössä?